Meknes - Reisverslag uit Rabat, Marokko van jurenmj - WaarBenJij.nu Meknes - Reisverslag uit Rabat, Marokko van jurenmj - WaarBenJij.nu

Meknes

Door: Jur en Marie-Jose

19 Oktober 2010 | Marokko, Rabat

Het is hier heerlijk weer, en hoe is het bij jullie. De temperatuur schommelt tussen de 22 en 28 graden en het is half bewolkt. Het ontbijt was heerlijk! Lekker stokbrood met jam, luxe broodjes, croissants, yoghurt en heerlijke koffie en thee. We zijn begonnen met een rondleiding door de Hassan II moskee. Het complex beslaat 9 hectare waarvan tweederde boven zee. De minaret is 200 meter hoog. Hij is in 6 jaar gebouwd door 35000 ambachtslieden die er, - ( in ploegendienst hoop ik dan maar) - 24 uur per dag aan gebouwd hebben. Volgens Lia, onze reisleidster, heeft het bouwwerk ongeveer 1 miljard gulden gekost. Gelukkig heeft de koning daarvan anderhalf miljoen gulden uit eigen zak betaald.Kijk maar eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moskee_Hassan_II voor het complete verhaal. Casablanca is een stad met naar schatting 5 tot 7 miljoen inwoners met grote contrasten. Prachtige villawijken die doen denken aan Beverly Hills naast uitgestrekte krottenwijken. Met de bus op weg naar Rabat. Ik kan me voorstellen Tjeerd, dat het zelf rijden in de steden best wel (in)spannend was Tijdens de lunch gelukkig weer bier te krijgen. De meeste anderen gingen voor Heineken maar ik heb het lokale Flag bier genomen. Prima bier maar in flesjes van 24cl dus weg voor je het weet. In de middag door de kasba Oudaïa gelopen met daarin de Andalusische tuin. Het mausoleum van Mohammed V bezocht met daarvoor op het plein de restanten van de gebedsruimte en de onafgebouwde Hassan toren. We zijn ook nog langs het koninklijk paleis gereden. De fontein werkte als teken dat er iemand van de Koninklijke familie aanwezig was. Dat had wel als gevolg dat we op wel honderd meter afstand moesten blijven. We zijn maar snel doorgereden naar Meknes waar we gaan overnachten.

• 20 Oktober 2010 - 05:59

Ina:

Ik zit hier wel een beetje jaloers te zijn: bij ons regen en wind, bij jullie terrasjes weer, maar ik gun het jullie hoor. Het is/wordt vast een reis met veel mooie momenten, dus geniet! liefs

• 20 Oktober 2010 - 06:29

Paul, Tessa & Linde :

Lieve pap en mam,

Wat leuk om nu al zoveel foto's te zien. Op jullie vraag hoe het weer hier is: heeeel veeeel regen, maar het merendeel valt gelukkig 's avonds. Fijn dat jullie het wel treffen met het weer! Lekker genieten en tot snel.

Liefs van ons uit Alkmaar.

• 20 Oktober 2010 - 08:02

Bert En Nelly:

Lieve allebei wat heerlijk om te zien dat jullie zo genieten. Hier de kachel aangezet om een beetje behaaglijkheid te creeren.Het is toch wel verdeeld. Maar geniet ze nog veel. Liefs

• 20 Oktober 2010 - 09:23

Trees:

Ik ben een beetje jaloers op de zonnige foto's. Hoe het weer is in Nederland weten jullie nu al, hier in Vleuten schijnt heel even de zon ( de donkere wolk verwacht ik in 5 minuten ) Kus Trees

• 20 Oktober 2010 - 14:00

Louis En Lisette:

Hoi, Leuk om te lezen dat jullie weer een mooie reis aan het maken zijn.Geniet er maar van. Wij zijn net terug van een reis door Canada Groetjes van ons uit Biezenmortel

• 20 Oktober 2010 - 14:59

Erwin:

Ziet er goed uit daar in Marokko, vraag me wel af waar de rest van die Hassan moskee dan is gebleven ... enne Jur, je wilt toch niet serieus menen dat je de volgende keer mijn beertender mee wilt op vakantie ??

Ha ha, geniet er lekker van en kom weer veilig terug. Pas op voor Berberzakkenrollers ..