Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van jurenmj - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van jurenmj - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Jur en Marie-Jose

31 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

! We trekken vanmiddag door de provincie Ha Tinh. Een arme streek en veel jongeren vertrekken dus naar de grote steden. De sanitaire stop is volgens Peter, -voor de dames-, in peeskamertjes waar ‘s avonds het oudste beroep wordt uitgeoefend. De heren gebruiken een “gewoon” toilet. Maar het zou natuurlijk net zo goed een eenvoudig hotel kunnen zijn. Je weet het met die verhalen van Bert nooit helemaal zeker. Ik heb altijd geleerd: “Als het verhaal er mooier van wordt mag je een klein beetje liegen”. In Vietnam komen nog neushoorns, olifanten en tijgers in het wild voor. 80 % van de oppervlakte van Vietnam bestaat uit bos. Op het platteland is het gewoonte om kinderen hele lelijke namen te geven zodat de boze geesten ze met rust zullen laten. Als ze ouder zijn krijgen ze een andere naam. Nanh leg uit hoe het hier staat met de rijbewijs categorieën. Het loopt van A 1-4 tot F. Personenauto,s zijn verplicht verzekerd, brommers en motoren niet. Dus bij een aanrijding wordt dat onderhandelen of een politieagent bellen die je kent. Voor het theorie examen moet men verplicht een hele week halve dagen les volgen. Het examen is op zondagochtend en bestaat uit 250 vragen. Het praktijkexamen duurt 2 minuten voor de motor, voor de andere categorieën iets langer, ’s Avonds in de Tecco Tower aan de overkant op de 18e verdieping op het dakterras nog een drankje gehaald. Het was heerlijk weer om buiten te zitten en weer helemaal droog.
Onderweg komen we nog een man tegen die een levende koe op zijn motor vervoert. Hij staat net even stil dus we kunnen er mooi allemaal een foto van maken. Even later bij een lokale markt gestopt waar oa. vlees, vis, groente, speelgoed, gereedschap en zelfs waterpijpen worden verkocht. Na de lunch bij Tam Coc varen we tussen de rijstvelden door naar de grotten. De omgeving is prachtig maar de boottocht weer op verkoop gericht en eigenlijk helemaal fout. Er varen hier ongeveer 1100 bootjes die door een of twee man worden geroeid. Om toch maar wat te doen te hebben heb ik ook maar een peddel gepakt en ondanks het advies van Bert maar eens stevig mee geroeid. Het is wat minder heet hier maar vandaag moest de zonnebrandcrème weer uit de tas. In Vietnam is geen verplichte zorgverzekering. In eerste instantie gaan de mensen naar de plaatselijke medicijnman voor een kruidenkuur, of naar de apotheek als ze wat mankeren en pas als dat niet meer helpt naar een dokter. Alleen praten over verzekeren brengt in dit bijgelovige land al “Bad Luck’. Als men niet kan betalen springt in eerste instantie de familie bij en als dat ook niet kan de hele gemeenschap. Je begint er een beetje aan te wennen maar wat wij iedere dag in het verkeer meemaken tart iedere beschrijving. In Vietnam komen ieder jaar 15.000 mensen om in het verkeer. Wij zijn niet bijgelovig maar hebben evengoed niet gevraagd hoeveel toeristen daar bij zitten. We zien hier in het noorden veel vrouwen en meisjes met lange haardracht in een staart of vlecht, veel meer dan in het zuiden.
Slechte verbinding dus foto's weer morgen

• 31 Oktober 2009 - 16:52

Annemarie:

Jeetje, was nu net zo benieuwd naar die levende koe... Kan mij voorstellen dat je versteld blijft staan!
    Op naar morgen dus, naar de foto's.
    Veel plezier verder en x.
    A en co.

• 31 Oktober 2009 - 17:05

Nelly En Bert:

Heb vandaag een dagje winkelen met Laura in Haarlem gehad en blij dat ik de schoenen uit mocht doen. Wat zien jullie veel en wat zal je soms moe zijn van alle indrukken. Heel veel liefs van ons xxxx

• 31 Oktober 2009 - 17:37

Bernadette:

Vast een heilige koe dat ie niet mocht lopen. Toch wel een helm op!!??
    Hier ook nog steeds prachtig herfstweer, al blijft hier wel de zonnecreme in de kast.
    XXX

• 31 Oktober 2009 - 19:12

Ina:

Mama Zonneveld reist zeker mee, want volgens mij hanteerde die ook het motto ´als het...klein beetje liegen´ en vaak wordt het verhaal ook net iets mooier. En, Jur, neem je hun manier van examen afnemen over? Nog veel plezier, liefs

• 31 Oktober 2009 - 20:00

Paul, Tessa En Linde:

Lieve pap en mam,
    Gelukkig is alles in het verkeer hier in Nederland iets beter opgezet. 2 minuten theorie daar kom je hier niet meer weg. Grappig om dit soort dingen te horen.

Tot snel liefs van ons uit Alkmaar

• 01 November 2009 - 00:57

Tineke En Sietze:

komen net thuis en voor het slapen gaan nog even de mail kijken, heerlijk weer een verhaal van jullie.Hoop dat de rijstijl daar niet net zo is als in Egypte. wacht ook met spanning op de foto's, Groetjes Tineke en Sietze

• 01 November 2009 - 09:40

Jeroen:

Hey, wat een leuke verhalen en jullie hebben al heel veel mooie dingen gezien!!
    Ik heb veel gezien achterop een motor maar een koe...?? Geniet er nog even van want voor je het weet zijn jullie weer thuis. Ben benieuwd naar alle foto's.

Groetjes Jeroen

• 01 November 2009 - 10:19

Peter En Marian:

Ziet er weer mooi uit. We moesten lachen om de commerciele boottocht. Wij trapten er ook in en hebben een mooi kerstkleed. Nooit gebruikt dus als jullie interesse hebben!! Deze week stond Hanoi in de krant. Er is daar een sportevenement. Dus Jur, daar moet jij je thuis voelen en val je niet op! Veel plezier verder!
    Mot Hai Ba Yooh!!