dag 14 Hue - Dong Hoi - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van jurenmj - WaarBenJij.nu dag 14 Hue - Dong Hoi - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van jurenmj - WaarBenJij.nu

Door: Jur en Marie-Jose

29 Oktober 2009 | Vietnam, Hoi An

dag 14 Hue - Dong Hoi
Vandaag rijden we door de gedemilitariseerde zone en over de 17e breedtegraad de voormalige grens tussen Noord- en Zuid Vietnam. We rijden door de provincie Quang Tri. Dit is het gebied waar de heftigste gevechten tussen de Amerikanen en de Viet Cong strijders hebben plaatsgevonden. Volgens Nanh wordt 15% van het grondoppervlak van deze provincie ingenomen door begraafplaatsen. Langs de kant van de weg zie je veel kleine blauwe en gele “tempeltjes” op een paal, ongeveer zo groot als een hondenhok. Hierin wordt voedsel geofferd oor de geesten van overledenen zodat die zich tot goede geesten kunnen ontwikkelen. In de buurt van een school staat een groot billboard dat kinderen waarschuwt voor het gevaar van landmijnen. In Vietnam komen ieder jaar nog 20 tot 30 kinderen om door spelen met gevonden mijnen of munitie. Er is hier veel activiteit want de mensen blijken in de rij te staan om compensatie te ontvangen voor schade van de typhoon. Een soort voedselbank. Bij de bijna totaal verwoeste katholieke Long Hung Church in de hoofdstad Quang Tri is 81 dagen gevochten. We komen langs de Highway 9 en de MacNamara line, waar doormiddel van elektronische opsporings apparatuur de aktiviteiten van de vietcong strijders werd waargenomen en met bombardementen beantwoord. Een andere bekende plaats hier in de buurt is “Hambrger Hill”. We krijgen koffie bij het Medich Comité Nederland Vietnam in Dong Ha. Een opleidingsinstituut voor verpleegkundigen, vroedvrouwen en apothekers assistenten. Er zijn hier ongeveer 500 leerlingen. Wij doneren een klein bedrag waar twee kinderen een opleiding van kunnen volgen en krijgen een rondleiding. Het valt ons op dat het in een instituut - waar mensen worden opgeleid voor de gezondheidszorg en hygiëne juist een belangrijk issue zou moeten zijn-, zo vuil is. We bespreken dit oa met een Nederlandse vrijwilligster die hier een paar maanden gewerkt heeft. Zij vertelde ons dat dit inderdaad een probleem is maar dat de mensen het “gewoon niet zien”. Olaf haalt het in de speech bij het overhandigen van de donatie aan de directeur. waarbij hij natuurlijk ook wel complimenten maakt voor het geleverde werk, ook nog even aan. We gaan lopend de voormalige grens tussen Noord- en Zuidvietnam over. Via de oude Hien Luong brug over de Ben Hai rivier. Hier staat een indrukwekkend standbeeld van een wachtende moeder met kind. Dit is het smalste gedeelte van Vietnam. 50 km van de Golf van Tonkin tot Laos. We slaan links af de Ho Chi Minh trail op voor een bezoek aan de op de wereld erfgoedlijst staande grotten van Phong Ha. Dat is op datzelfde moment het plan van een plaatselijke partijbons, die onder politiebegeleiding in een stoet van wel 10 Mitsubishi Pajero”s in hetzelfde restaurant gaat eten als onze groep. Wij zijn op deze reis nog niet zulke schone wc’s tegengekomen. We krijgen onderweg met de boot nog motorpech , en varen na reparatie, door naar de grotten, en daar is het andere gezelschap inmiddels ook. Peter kan het niet laten en geeft de bobo gewoon een hand. Vanwege het hoge water is het niet mogelijk om de grotten in te varen dus lopen we een stuk de grotten in, Inderdaad heel mooi om te zien. Vanavond slapen we in het Sun Spa Resort, een vier tot vijf sterren hotel. Kijk maar eens op www.sunsparesortvietnam.com Morgenochtend vrij te besteden en we vertrekken in de middag naar Vinh.

• 29 Oktober 2009 - 13:05

Tineke Uit Leek:

kan me voorstellen dat jullie morgen willen bijkomen van alles wat jullie tot nu gezien en gehoord hebben,geniet er nog maar van deze laatste week .ik vind het erg leuk om steeds jullie belevenissen te volgen groetjes tineke

• 29 Oktober 2009 - 13:24

Tineke En Sietze:

tjonge,wat een reisverhaal, geniet maar even tussendoor want ik vermoed dat jullie nog veel !! meer zien op deze reis. Groetjes Tineke en Sietze
    P.S. hele leuke foto van jullie samen:-)

• 29 Oktober 2009 - 14:12

Nelly En Bert:

Wat een reis en wat een belevenis. Geniet ze en rust morgenochtend maar even lekker uit. xxx

• 29 Oktober 2009 - 14:48

Ina:

Wat zal jullie hoofd vol aanvoelen van alle indrukken!Geniet maar even van de 4 of 5 sterren (een beetje decadent). liefs, Ina

• 29 Oktober 2009 - 17:37

Louis En Lisette:

Wat is dit toch een aparte reis.Super mooi en je krijgt er ook nog zoveel informatie (en beelden) van wat er allemaal gebeurt is. Wij hopen dat jullie toch ook nog heel veel genieten want wat er allemaal gebeurt is daar kunnen wij toch niets aan veranderen.

• 29 Oktober 2009 - 18:16

Bernadette:

Wat zul je vaak stil zijn van alle mooie, indrukwekkende, maar toch ook afschrikwekkende Vietnam. Lief en leed gaan hand in hand.
    Knuffels uit Purmerend

• 29 Oktober 2009 - 19:35

Paul, Tessa En Linde:

Dag 14 alweer, wat gaat dat snel. Niet te geloven dat jullie al twee weken in Vietnam zitten. Lekker dat jullie morgenochtend weer vrij te besteden hebben. Kan me voorstellen dat jullie daar zo nu en dan ook behoefte aan hebben.

Liefs van ons uit Alkmaar