Regen! Ja echt waar! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van jurenmj - WaarBenJij.nu Regen! Ja echt waar! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van jurenmj - WaarBenJij.nu

Regen! Ja echt waar!

03 November 2012 | Argentinië, El Calafate

Fox betaalt niet de deelname aan optionele excursies voor de reisleiders dus werd ik met de zware taak belast om de toegangsbewijzen voor de boot mee te nemen. Ik moest bij de ingang van het nationale park ook nog de entreebewijzen kopen. In de bus werd ik meteen tot: "reserve Leentje" omgedoopt. De buschauffeur liep met mij mee, langs de hele rij wachtenden en tot vlak voor het loket. Zo, dat zat erop, nu alleen nog zorgen dat iedereen op de terugweg in de goede bus terecht komt.

We maken vandaag een lange boottocht langs verschillende gletsjers, de grootste, de hoogste en de meest bekende. De Upsala, de Spegazzini 135 m hoog en de Perito Moreno. Net als gisteren zien we zo nu en dan stukken van de gletsjer met vepel lawaai naar beneden storten. Maar het is net als het spelletje " stokvangen" uit de quiz met Ron Brandsteder, het gebeurt altijd aan de kant waar je het niet verwacht. En de momenten zijn moeilijk te vangen.

We varen met een goed verwarmde grote catamaran en iedereen die dat wil kan lekker binnen zitten.
We zijn de hele dag onderweg en realiseren ons dat de plaatselijke Piet Paulusma ons goedgezind is want dit weer was gisteren echt vervelend geweest. Nu hoeven we alleen even naar buiten als we bij een mooi punt zijn om foto's te maken. Daarna gaan we snel naar binnen voor koffie of warme chocolademelk.

Het is onze laatste dag in El Calefate. Vanavond gaan we weer eens met de hele groep uit eten. De lange en korte busreizen zitten er op. Vanaf dit moment leggen we de afstanden af per vliegtuig.

Met pijn in het hart zullen we morgen afscheid moeten nemen van het grootste gedeelte van de groep. De meesten gaan door naar Brazilië of op familiebezoek, wij gaan door met Leon en Corina naar Peninsula Valdez voor de walvissen. We vliegen nog wel samen naar Buenos Aires en daar stopt ook de begeleiding door Leentje.
Via dit verslag kunnen we elkaar nog wel een beetje volgen en belevenissen uitwisselen.

Ik wil van dit medium dan ook graag gebruikmaken om alle medereizigers te bedanken voor hun bijdrage in de gezelligheid en daardoor het succes van deze, in ieder geval voor ons, onvergetelijke reis.

"Hoe dan ook, wie weet tot later", zoals een bekende sportcommentator altijd afsluit.

PS Zwager Sjaak gefeliciteerd !

• 04 November 2012 - 23:19

Tineke En Sietze:

Jullie hebben het zo te horen ondanks de regen heel erg naar jullie zin. Wij genieten nog steeds heerlijk nee dankzij de verslagen en foto's. Hier missen jullie niets behalve nog meer regen :-(
    Kijk nu al uit naar hoe het bij de walvissen zal zijn !!!
    Geniet !!! Groetjes uit Alkmaar