Torres' del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van jurenmj - WaarBenJij.nu Torres' del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van jurenmj - WaarBenJij.nu

Torres' del Paine

Door: Jur

31 Oktober 2012 | Chili, Torres del Paine

Torres del Paine

Vanwege het geweldige programma vandaag geen tijd gehad om in de bus aan mijn verslag te werken. Wat is het hier mooi!!!
We werden met de bus opgehaald en gingen met Claudio, onze plaatselijke gids het nationale park in. Bij het informatiecentrum staat een maquette van het park waar hij uitlegde hoe het Paine massief in elkaar zit en wat we vandaag gaan zien. Net zoals al een paar dagen, wisselt het weer hier soms wel een keer of drie in een kwartier maar we mogen vandaag weer helemaal niet klagen.
De eerste stop om: "een paar plaatjes of foto's te trekken" zoals onze Belgische vrienden dat noemen, was bij de waterval . Op de heenweg waaiden we uit onze jas en regende het licht. Op de terugweg hadden we wind mee en was het inmiddels weer droog geworden. Bij de lunch hetzelfde verhaal weer heel wisselend maar overwegend droog en zonnig. We zijn om het park heengereden want alleen vanaf de andere kant kun je de drie "Torres" (voor wie geen Spaans spreekt, torens), zien. Wij hebben twee van de drie kunnen zien en daar mogen we volgens de gids heel blij mee zijn want garanties voor het uitzicht zijn er niet. Er zijn in dit gebied veel guanaca's, -dat is een lama soort- en een paar poema's. Toch kan één poema op een nacht wel 25 guanaca's doodbijten. Zij doen dit vooral om de jongen te leren jagen. De boeren in de omgeving betalen dan ook wel een bedrag van €200 aan de gaucho's als ze er één doden. In korte tijd is de populatie gedaald van 200 naar 20 á 30. In het park zijn alle dieren beschermd maar buiten het park niet. Alle jonge guanaca's worden, als een soort bescherming, in een periode van twee weken geboren. Wij zagen bij terugkeer van de waterval ook nog een karkas en ook verschillende onderweg. Vorig jaar tussen kerst en oud en nieuw zijn hier grote bosbranden geweest. Er is een gebied van 16.000 hectare verbrand en de sporen daarvan zijn nog heel duidelijk te zien. De brand was ontstaan omdat toeristen toiletpapier hadden verbrand! Wij wachten wel tot in het hotel. Morgen rijden we richting El Calefate en in de middag zijn we vrij. Overmorgen maken we eerst een boottocht langs de Perito Moreno gletsjer en in de middag gaat een aantal van ons met klimijzers onder de schoenen een mini trekking maken, de gletsjer op dus.
Spannend allemaal maar wel heel leuk, tot ziens. Wij genieten ook van jullie commentaar, lief Ina, bedankt. We doen ons best en het wordt natuurlijk allemaal door MJ ingefluisterd en gecensureerd!

• 31 Oktober 2012 - 23:18

Paul, Tessa, Linde En Stan:

Lieve pap en mam, leuk om jullie vandaag toch nog even via de whats app te spreken.
    Daarnaast was ik heerlijk in gesprek met mijn lieve tante, die begrijpt dat ik mijn telefoongesprekken met het thuisfront toch wel mis. Heerlijk met Bernadette aan de telefoon gehangen. Leuk om ook even die foto van jullie samen te zien bij het vorige verslag, mag ik vragen waar jullie naar keken? Lieve pap en mam ik zie en lees dat jullie genieten, doe dat ook vooral jullie verdienen het. Wij houden heel veel van jullie liefs uit Alkmaar.

• 01 November 2012 - 00:14

Tineke:

Wat hebben jullie toch een prachtige reis !! Wij lezen tussen de zinnen door dat jullie heel erg genieten,super hoor. Veel plezier bij de gletser en graag tot het volgende verslagje,kijk er naar uit :-)
    Groetjes Tineke en Sietze

• 01 November 2012 - 08:07

AnneMarie Vkl:

Hallo Jur en MJ.
    Ik lees met plezier jullie gezellige berichten en lees ook dat jullie enorm veel moois zien.
    Heerlijk hoor, dat jullie er zo van genieten. Groetjes.

• 01 November 2012 - 20:01

Linde:

Linde xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxp voor opa en oma