Pech? Nee, sanitaire noodstop! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van jurenmj - WaarBenJij.nu Pech? Nee, sanitaire noodstop! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van jurenmj - WaarBenJij.nu

Pech? Nee, sanitaire noodstop!

Door: Jur

01 November 2012 | Argentinië, El Calafate

We rijden nog steeds over onverharde wegen en de keien tegen de onderkant van de bus maken veel lawaai. Halverwege het eerste gedeelte van de rit stopte de bus en de chauffeur stapte uit. We dachten aan materiaalpech of een lekke band. Maar één van de vrouwelijke passagiers had hoge nood. Ik zal niet zeggen wie het was maar, "ze rende op haar botten naar buiten" (Belgisch voor laarzen) en was er heel content mee dat er geen plaatjes van haar werden getrokken. Net als in de Tour de France geldt hier de code: "Awel, zunne, ge gaat geen plaatjes trekken van plassende renners". Of in dit geval van rennende plassers. Ik weet trouwens ook uit eigen ervaring hoe hoog de nood soms kan oplopen.

Na drie dagen Chili zijn we met verse stempels in ons paspoort terug in Argentinië. We rijden weer op verharde wegen en het is nog 200 km naar El Calefate. Het versturen van de verslagen en ophalen van de reacties gaat goed, het plaatsen van foto's moeizaam. Als de internet verbinding straks beter is hebben jullie nog een aantal foto's tegoed.

El Calefate is de uitvalsbasis voor een bezoek aan het nationale park Los Glacieres. Het heeft een oppervlakte van 6600 vierkante kilometer en bestaat voor 30% uit ijsvlaktes en voor 15% uit meren. De grootste gletsjer is de Upsala (60km lang en 50 meter hoog) maar de bekendste is de Perito Moreno (35 km lang, 5 km breed en 60m hoog). deze gletsjer groeit 1,5 tot 2 meter per dag maar verliest ongeveer dezelfde hoeveelheid aan de andere kant. Het gebied krijgt ongeveer 8 meter neerslag per jaar, meer dan het Amazone regenwoud, maar dan in de vorm van sneeuw. Dit heb ik niet allemaal zelf verzonnen maar lees ik in de informatiebrief van Fox en zit Leentje net op dit moment aan ons te vertellen. Soms is het maken van een verslag zóó gemakkelijk! We zitten al weer 2700 km van Buenos Aires.

• 01 November 2012 - 20:29

Ina:

Tja, altijd die vrouwen hè, vast net op weg en dan alweer moeten haha.
    Maar ach, het mag de pret niet drukken, jullie zijn weer op weg naar iets moois.
    Liefs van ons vier

• 01 November 2012 - 21:17

Bernadette:

Net in programma "mannen van een zekere leeftijd" gezien dat de kans dat het een man was geweest 50/50 is, dus Jur ......
    Ach als je moet, dan moet je. Op naar het volgende avontuur.

• 01 November 2012 - 23:56

Annet En Jan Van Meurs:

Wat blijft het toch leuk te lezen hoe het met jullie gaat en ook de info die je schrijft is boeiend te noemen ook al heb je het uit een of ander foldertje.
    Ik zeg...................................we genieten ervan
    Zoals de dame hier boven sluiten we ons aan bij haar uitspraak op naar het volgende avontuur met of zonder plaspauze.

• 02 November 2012 - 09:15

Louis En Lisette:

Awel gij zijt al unne halve Belg.Smaken de Patatte daar ook goed. Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin. Wij vinden het ook heel leuk om jullie zo te volgen.Op naar het volgende verslag. Groetjes van twee Brabantse Knippertjes (bijna Belgen)

• 02 November 2012 - 11:02

Sjaak En Trees:

Wij nu start klaar voor Volendam jullie al weer in Argentinie. Ja niets menselijker dan een toilet!
    Ik vind het al geweldig al die up-dates. Jammer dat de foto's niet steeds lukken maar wij genieten van jullie verslag. Leuke tijd en kus van SjTr

• 02 November 2012 - 17:18

Hans En Janny:

Hoi MJ en Jur,
    Jullie beleven wel heel wat daar ver weg. Dan zijn wij toch burgerlijk in Spanje rondgereisd. Wij hebben genoten van het moois in Andalusie en we hadden een leuke groep. Ook hebben wij hier heerlijk gegeten.
    Nog veel plezier en de groetjes van ons

Hans en Janny